Kdo je Online |
Hosté Online: 2
Žádný člen není online
Registrovaní členové: 128
Neaktivovaní členové: 0
Nejnovější člen: martinzurek
|
|
|
Uďův problém s elektrikou |
Nedávno jsem totiž řešil takový menší oříšek. Ačkoliv jsem s elektrikou nic nedělal, tak mi pomalu, ale jistě přestával dobíjet Manetek. Neměl jsem ani potuchy v čem je zakopaný pes a tak jsem jezdil, až se to pomyslné ucho utrhlo. Prostě Manet přestal dobíjet úplně, to znamená, že se mi za jízdy rozsvítila kontrolka dobíjení a v jakýchkoliv otáčkách odmítala zhasnout.
Začal jsem tedy nejprve studovat všechny spoje na motorce (rozebral jsem všechnu elektriku) a kontroloval jsem, jestli někde není zkrat, nebo tzv. studený spoj. Nic jsem nenalezl. Potom jsem začal proměřovat relátko a narazil jsem na kámen úrazu. Když byly baterie skoro vybité, tak relátko dobíjelo asi 12,6 V, ale jakmile se baterie trochu oživily, tak relé přestalo dobíjet. Když jsem potom relátko rozdělal, abych viděl, jak pracuje, všiml jsem si, že při chodu motoru dost jiskří.
Začal jsem proto studovat dostupnou literaturu (Údržba a obsluha strojů Manet a Tatran), kde jsem hledal veškeré moudrosti o elektrice a hlavně o poruchách relé. Narazil jsem na věc, kterou jsem považoval za nepodstatnou. Na hlavním panelu elektriky je hned nad přerušovačem blinkrů taková malá cívečka. Jeden drát z ní vede do relátka a druhý je sveden přímo na kostru stroje. V literatuře jsem se dočetl, že to je odpor, přes který jde přebytečný proud z dynama na kostru a právě tento odpor by měl eliminovat nadměrné jiskření relátka za provozu. Tento odpor by měl mít hodnotu 4,5 ohmu. Vzal jsem tedy měřák a zkusil jsem ho změřit a světe div se, žádné hodnoty jsem nezměřil. Proto jsem celý panel elektriky vymontoval ze stroje ven a začal jsem studovat. Po chvilce jsem už věděl na čem jsem. Tahle titěrná součástka, stála za celým problémem. Odpor by spálený a díky tomu se mi nadměrně opálily i kontakty v relátku. Já jsem tedy musel vyměnit nejen tento odpor, ale i celé relátko, protože už na něm byly tak opálené kontakty, že se nedalo znovu seřídit.

Když jsem o celé věci uvažoval, tak mi stále nedocházelo, proč se mi tento odpor spálil. Nakonec mi to ale došlo. V roce 2007 jsem byl na celostátním srazu skútrů ve Slavonicích a tady se mi stala drobná nehoda s elektrikou. Za jízdy se mi pohnula baterka a ukostřila se. Díky tomu se mi spálil jeden drát a s největší pravděpodobností se mi přepálil i odpor. Kdybych tehdy hned po dojetí ze srazu domů zkontroloval tuto titěrnou součástku, nemusel jsem dát 1000,- Kč za nové relátko. Díky této zkušenosti mi došlo, proč má tolik strojů problémy s dobíjením, a proč tak moc odcházejí relátka na starých Jawách. Je to kvůli tomu samému problému. Každý motocykl s dynamobateriovým zapalováním má tento odpor. U Jawy je to malá cívečka přímo ve statoru dynama. Když se tato cívečka spálí, časem se nadměrně opálí kontakty na relátku a to je na vyhození. Dávejte si na to všichni pozor, ať nedopadnete jako já. Stačí jednou za čas zkontrolovat měřákem funkčnost odporu. Jeho spálení se totiž neprojeví hned, ale až po nějaké době.
Uďa
|
|
Komentáře |
, 04.08.2009 17:57
Já tam mám taky pěkný ohnostroj možna taky musim hodit woko na maroko |
, 02.06.2011 23:28
Uďo ďakujem za tento článok. Riešil som dlho problém s dobíjaním (raz áno raz nie) a hodne dlho som špekuloval čo je vo veci kým som toto neprečítal. Priznám sa že ma nenapadlo zmerať odpor. A presne tam bol pes zakopaný. |
, 02.06.2011 23:33
Ha! a ešte výmena odporu je lahôdka hodná hesla "Tatran = Slovenská pomsta"  |
|
|
Přidat komentář |
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.
|
|
Hodnocení |
Musíte být přihlášen, aby jste mohl/a hodnotit.
Prosím přihlaste se anebo se zaregistrujte.
Žádné hodnocení ještě nebylo zaznamenáno.
|
|
|
Shoutbox |
Musíte být přihlášen/a, aby jste mohl/a přidat zprávu.
Archív shoutboxu
|
|
|